Text

Kami Saudagar Madu merupakan pengedar produk berasaskan madu keluaran Bio Prima Tech. Antara jenis produk madu yang dijual adalah MADU TUALANG HUTAN, MADU LEBAH HUTAN & MADU KAHWIN MADUJIZAT.

Tuesday 24 April 2012

MADU

Madu merupakan sejenis cecair ajaib yang mampu meningkatkan kesihatan, menyegarkan tubuh, mengeluarkan racun, membunuh kuman dan menyembuhkan penyakit. Madu merupakan makanan yang disukai oleh buah pinggang dan hati. Ianya dapat memperbaiki peredaran darah seterusnya membekalkan oksigen yang cukup ke otak. Madu mengandungi zat ferment, vitamin, mineral, asid amino, hormone, zat bakterisidal dan bahan-bahan aromatic.

Ulamak perubatan Islam telah sepakat mengatakan madu lebah sangat baik untuk kesihatan manusia samada luaran ataupun dalaman. Madu juga dapat menyembuhkan pelbagai penyakit dan ianya diperakui oleh seluruh ahli perubatan moden barat dan timur.

Al-Quran surah al-Nahl (ayat 65-69). Firman Allah:

Dan Tuhanmu mewahyukan kepada lebah: buatlah sarang-sarang di bukit-bukit, di pohon-pohon kayu, dan di tempat-tempat yang dibuat manusia, kemudian makanlah dari tiap-tiap (macam) buah-buahan, dan tempuhlah jalan Tuhanmu yang telah memudahkan (bagimu). dari perut lebah itu, keluarlah minuman(madu) yang bermacam-macam warnanya. Di dalamya terdapat ubat yang boleh mnyembuhkan bagi manusia. sesungguhnya pada yang demikian itu, benar-benar terdapat tanda (kebesaran Tuhan) bagi orang yang memikirkannya.”

Tahukah anda kelebihan madu?

Madu mengandungi pelbagai enzim yang bermanfaat bagi menjaga kesihatan dan mengubati penyakit. diantara enzim ialah:-

1) Diastase yang bermanfaat mengubah polisakarida menjadi monosakarida
2) Invertase mengubah sukrosa menjadi glukosa dan fruktosa
3) Glukosa oksidase mengubah glukosa menjadi metabolik
4) Peroksidase menjalankan proses oksidase metabolik
5) Lipase memecahkan lemak kompleks menjadi asid lemak

Secara keseluruhannya semua enzim itu bermanfaat bagi tubuh. harus diingatkan bagi memastikan enzim di dalam madu tidak rosak pastikan anda menyimpan madu tersebut dengan betul.

Berdasarkan pada hadis Nabi S.A.W yang menyarangkan pengambilan madu dan juga pengalamannya mengubati pesakit mengunakan madu, Ibn Sina berpendapat mereka yang berusia melebihi 45 tahun patut diwajibkan mengambil madu dengan teratur. Beliau menyarankan pengambilan madu bersama dengan buah yang isinya keras seperti salak dan buah zaitun.

No comments:

Post a Comment